Rozbudowa lotniska Balice.

News

Dzięki zakończonej rozbudowie lotniska i połączenia kolejowego jakie powstało na trasie Balice – Kraków Centrum, pasażerowie są obsługiwani dużo szybciej, a przejazd między lotniskiem a miastem nie jest już problematyczna. Do dyspozycji podróżnych jest już specjalny pociąg, którego kursy są regulowane przylotami i odlotami samolotów. Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, zwraca uwagę na fakt, że realizacja tej inwestycji to przykład świetnej współpracy pomiędzy jednostkami odpowiedzialnymi za transport kolejowy i lotniczy, a efekt ich współpracy to obsługa podróżnych i mieszkańców miasta na najwyższym, międzynarodowym poziomie. Oddanie do użytku nowego terminala zwiększyło możliwą przepustowość lotniska w Balicach do 8 milionów pasażerów w ciągu roku, do tej pory liczba ta ograniczała się do 3,5 miliona osób. To jedna z najważniejszych inwestycji jakie zostały zrealizowane w całości kompleksu obejmującego Kraków Airport.

Nowa część budynku ma powierzchnię 33 tysięcy metrów kwadratowych, na których umieszczono w części przylotowej początkowo trzy karuzele bagażowe, a docelowo z czasem 6, oraz nowe poczekalnie odlotowe. Oddano już do dyspozycji rękawy, dzięki którym pasażerowie mogą już bezpośrednio wsiadać na pokład samolotów. Całość przeprowadzonej inwestycji, którą rozpoczęto wiosną 2013r., jest warta 368,88 mln złotych brutto, a jej realizację powierzono włoskiej firmie Astaldi S.p.a.. Przekazanie do użytku nowego terminala nie zakończyło prac na krakowskim lotnisku. Został rozbudowany również dotychczasowy terminal pasażerski, gdzie zmodernizowano halę przylotów oraz część hali odlotów. Całość prac związanych z rozbudową lotniska została zakończona latem 2016r., i w tym czasie powierzchnia całkowita terminalu wynosi już 56 tysięcy metrów kwadratowych. Budynek został tak zaprojektowany, aby scalić harmonicznie wszystkie elementy i nadać im praktyczną strukturę wygodną dla pasażerów i obsługi. Do dyspozycji pasażerów został oddany nowy sektor na poziomie 0, związany z odprawą biletowo – bagażową.

W tej części postawiono do dyspozycji pasażerów 34 stanowiska odpraw check-in, a także miejsce odpraw bagażu ponad dozwolone gabaryty. W tej części znajdują się również stanowiska do odprawy VIP. Na pierwszym piętrze umieszczono strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego na wszystkie kierunki. Powstały też nowe poczekalnie, połączone z rękawami nadziemnymi. Dużym udogodnieniem dla pasażerów jest nadziemne piesze przejście od garażu wielopoziomowego do pierwszego pietra terminalu oraz stacja kolejową i hotelem. Zmieniono też zasady ruchu wokół lotniska, które ułatwiły poruszanie się między poszczególnymi elementami całego kompleksu budynków. Podróż pasażerom zdecydowanie ułatwił też pociąg kursujący między centrum Krakowa a lotniskiem, który jest najlepszym sposobem komunikacji pomiędzy tymi dwoma punktami. Pociąg kursuje co pół godziny, o stałych porach, przejazd trwa 18 minut, a bilet kosztuje dla pasażerów 8 zł.

Na trasie jest kilka przystanków i wszystkie są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w wiaty, ławki oświetlenie. Kursuje również pociąg bezpośrednio z Kraków Balice do Wieliczki, poprzez kilka przystanków znajdujących się w poszczególnych częściach miasta. Całość komunikacji kolejowej na tej trasie obsługuje 39 pociągów, z czego aż 33 kursuje między Kraków Balice i Wieliczka Rynek-Kopalnia i z powrotem. Inwestycja w rozbudowę lotniska Kraków Airport został współfinansowana ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także z budżetu Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013.