Kłopoty na lotnisku? Sprawdź, czy lotnisko musi zapewnić Ci hotel.

News

Na lotnisku niekiedy zdarzają się kryzysowe sytuacje na które nie mamy wpływu – odwołany lot lub opóźnienie, co sprawia że utkniemy na lotnisku na kilka lub kilkanaście godzin. Warto sprawdzić czego możemy żądać od przewoźnika w takich sytuacjach i co możemy w takiej sytuacji zaradzić, aby dyskomfort oczekiwania na dalszą podróż był mniejszy. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004 z 11 lutego 2004r., pasażerom którzy podróżują z lub do kraju Unii Europejskiej oraz Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu, przysługują szczególne prawa w przypadku kłopotów związanych z przelotem. Linia lotnicza odpowiedzialna za przelot ma obowiązek zapewnić podróżnym odpowiednią opiekę już przy opóźnieniu wynoszącym minimum 2 godziny w przypadku lotów na trasie do 1500 km.

Do takich czynności zalicza się: dostęp do telefonu, wyżywienie, zakwaterowanie na wypadek dłuższego opóźnienia oraz dojazd do zakwaterowania. Tak samo jest w przypadku minimum 3-godzinnego opóźnienia wewnątrz wspólnoty europejskiej na trasie powyżej 1500 km, oraz innych lotów na dystansie od 1500 km do 3000 km, a także przy opóźnieniu minimum 4 godzinnym na trasie dłuższej niż 3500km. W przypadku opóźnienia powyżej 5 godzin, pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy jeśli zrezygnuje z kontynuacji podróży linią lotniczą. Jeśli nie znajduje się na lotnisku, gdzie rozpoczyna się podróż, to ma prawo do powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży. Jakie mamy prawa w przypadku odmowy przyjęcia nas na pokład samolotu? Zdarza się to w przypadku, gdy linia lotnicza sprzeda więcej biletów niż ma miejsc w samolocie, jest to tzw. overbooking. To częsty problem turystów podczas wakacji. W takiej sytuacji przewoźnik nie może zostawić pasażera bez opieki, jest zobowiązany do sprawdzenia czy znajdzie się dla niego miejsce w grupie pasażerów rezerwowych lub też czy ktoś dobrowolnie nie zrezygnuje ze swojego miejsca na pokładzie.

Problemy podczas podróżowania samolotem Jeśli zdarzy się, że mimo wszystko pasażer nie bezie mógł zrealizować swojej podróży danym lotem, linie lotnicze muszą zaoferować zwrot pieniędzy lub zmianę lotu na inny oraz wypłacić odszkodowanie, które waha się w kwotach od 250 euro na trasie do 1500 km, do 600 euro na trasie powyżej 3500 km. Jeśli zdarzy się, że nie ma już przelotu w danym dniu, to linie lotnicze pokrywają koszty noclegu i transportu do hotelu. Cała sytuacja z overbookingiem, który jest praktykowany od lat przez linie lotnicze, jest korzystna z punktu widzenia linii lotniczych, jednak dla pasażera może wiązać się z wieloma komplikacjami. Oczywiście linie lotnicze zwolnione są z obowiązku udzielenia pomocy pasażerowi który nie został wpuszczony na pokład samolotu np. dlatego, że był pod wpływem alkoholu lub mocno się awanturowała. Jeśli lot samolotu zostanie odwołany, pasażer może zrezygnować i zażądać zwrotu pieniędzy do 7 dni. Istnieje też możliwość skorzystania z lotu tej samej linii lecz w późniejszym terminie, co nie zwalnia linii lotniczych z wypłaty odszkodowania na rzecz pasażera.