Jakich zmian należy się spodziewać na lotnisku Balice?

News

Porty lotnicze muszą się zmieniać, aby kusić klientów i walczyć z konkurentami, nie może więc nie cieszyć to, że o przemianach możemy mówić również w odniesieniu do lotniska zlokalizowanego w podkrakowskich Balicach. Do spektakularnej zmiany doszło na nim 28 września, właśnie od tego momentu pasażerowie zyskali bowiem dostęp do nowego terminalu oraz połączenia kolejowego, którego zadaniem stało się dowożenie pasażerów bezpośrednio na lotnisko. W nowej części terminalu Kraków Airport znalazła się nie tylko hala przylotów wszystkich rejsów, ale również punkty kontroli bezpieczeństwa i nowoczesne poczekalnie odlotowe. Pierwszymi szczęśliwcami okazali się pasażerowie szykujący się do lotu do stolicy o 5:40, a także ci, którzy pojawili się w Krakowie przylatując z Warszawy oraz Brukseli.

Pasażerowie, którzy wylatują wyposażeni w bagaż rejestrowany nadal muszą pojawić się na starej części lotniska, tam bowiem zlokalizowane zostały stanowiska odprawy biletowo-bagażowej. Kolejnym krokiem jest w ich przypadku wyjście z budynku oraz pojawienie się w nowym obiekcie. Ci pasażerowie, którzy mają na wyposażeniu jedynie bagaż podręczny i karty pokładowe mogą już jednak kierować się wyłącznie do nowego budynku. Na uroczyste otwarcie należało zresztą trochę poczekać, te odbywało się bowiem przed godziną czternastą, a więc krótko po tym, jak na lotnisku pojawił się pierwszy pociąg należący do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zmodernizowana trasa połączenia kolejowego do Balic jest częścią linii Wieliczka rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Linia ta jest obsługiwana przez Koleje Małopolskie, a jedną z jej najmocniejszych stron jest wyjątkowo przystępna cena podróży. Za bilet z Krakowa Głównego do Balic pasażerowie płacą zaledwie 8 złotych.

Jest to spora zmiana, do niedawna bowiem podróż na tej samej trasie (obsługiwanej jednak przez Przewozy Regionalne) kosztowała 19 złotych. Po zmianach na lotnisko możemy dostać się w ciągu zaledwie osiemnastu minut, a same pociągi kursują raz na pół godziny. Z Krakowa Głównego odjeżdżają 5 oraz 35 minut po każdej pełnej godzinie, z lotniska zaś 16 i 46 minut po każdej pełnej godzinie. Trasa powiększyła się także o trzy nowe przystanki: Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica. Do stacji na lotnisku od września 2015 roku trafia aż 39 pociągów. Już 33 z nich to te, które trasę zaczynają w Wieliczce. Podobne obsadzenie składów ma również miejsce w drodze powrotnej. Warto wspomnieć i o tym, że Kraków to pierwsze z polskich miast, które już ponad dziesięć lat temu zdecydowało się na wprowadzenie połączenia szynowego prowadzącego z centrum na lotnisko. Co ciekawe, pomysł narodził się już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, regularne kursy uruchomiono jednak w roku 2006.

Komunikacja Lotniska Balice z Krakowem Opóźnienie było przede wszystkim konsekwencją problemów, jakie pojawiły się w momencie, w którym konieczne stało się uregulowanie stanu prawnego terenów bocznicy kolejowej stanowiącej połączenie z Balicami. Pomogło między innymi Ministerstwo Obrony Narodowej, Urząd Województwa Małopolskiego, Marszałek Małopolski, a przede wszystkim PKP. W październiku 2005 roku doszło do uwłaszczenia na rzecz miasta terenów należących do Skarbu Państwa, a w dalszej kolejności również wykupienie od właścicieli prywatnych pozostałych terenów. Dziś kolejka może korzystać z całkowicie nowych torów, a wybudowanie jej drugiej nitki doprowadziło do tego, że ruch odbywa się niezależnie w obu kierunkach. Na trasie kursują też pociągi elektryczne, które ostatecznie zastąpiły szynobusy spalinowe. Sam projekt został zrealizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i współfinansowany przez Unię Europejską ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.